2015. április 4., szombat

Az éhezők viadala - film értékelés

Általában a filmek mindig későn jutnak el hozzám. Szimplán ilyen vagyok, nem nagyon úszok a tömeggel, nem igazán szeretem a felkapott dolgokat, csak nagyon ritkán. Az éhezők viadalával is így voltam. Mivel nem olyan régen rábeszéltek a könyvre, és meg is kaptam azt, úgy döntöttem, hogy az olvasás végeztével megnézem a filmet. Szeretem előbb a könyvet olvasni egy filmes adaptáció esetén, ugyanis így sokkal kritikusabban nézem a mozit, jobban értek dolgokat. Mik maradtak ki, mi változott, hogyan, miként. Jelen esetben is ez történt. Olvasást követően (véleményem a könyvről itt olvasható, vagy tekerj egy kicsit lejjebb) egyből nekiugrottam a filmnek, ugyanis a könyv nagyon tetszett!

A sorozat első részét 2012-ben játszották a moziban. Igen, tudom, 3 évvel később vagyunk, de akkor nem nagyon vonzott a dolog. Most viszont annál inkább. Van egy jó kis bemutatója, ami nekem személy szerint felkeltette az érdeklődésem. Akkor is felkeltené, ha nem olvastam volna a regényt előzetesen. A szereposztás nem igazán mond nekem sokat. Kövezettek meg, de Lenny Kravitz és Jennifer Lawrence nevén kívül egyiket sem hallottam még. Filmek terén nem vagyok annyira jártas. Néha napján veszem csak rá magam, hogy megnézzek egy filmet. Több poszter változatot is kiadott Google barátom, és engem a mellékelt fogott meg a legjobban. A többi is jó, de ez nekem nagyon tetszik.

A film elején a leírás jó felvezetése a történetnek. Megmutatják a Tizenkettedik körzetet, és Katniss mindennapjaiból egy-két részletet is kapunk. A húgával foglalkozik, vadászik Gale-el, üzletel a Zugban. A film szerint itt kerül hozzá a kitűző, amelyet a Viadalba magával visz. Úgy emlékszem, hogy a történetben a kiválasztást követően kapja meg először, de ez nem olyan lényeg. Az anyukájával való viszonyát csak pár jelenetből lehet kikövetkeztetni, de miértekre nem igazán kapunk választ. Ezt egy kicsit hiányoltam. Amikor elérkezik az Aratás napja szépen kiöltöznek, és elindulnak a térre, hogy megnézzék az ünnepséget. Katniss elküldi Primet a regisztrációhoz. Hát, a könyvben nem volt ilyen, és itt a filmben felesleges résznek éreztem. Megérkezik Effie Trinket és beköszön, hogy Boldog Viadalt! Nem tudom, én ezt a könyv alatt is olyan érdekesnek találtam. A karácsony boldog, de nem egy olyan Viadal, ahol 23 gyerek kivégzi egymást, cseppet sem vidám és meghitt ez a dolog. Kihúzzák Primrose-t, Katniss egyből felajánlja magát helyette, aztán Peetat is kisorsolják. Egyébként én máshogy képzeltem el a srácot. Egy-két helyzetben simán Ken barbie jut eszembe róla. Lehet csak a színész miatt, szerintem kicsit olyan nyálas kinézetű a srác. Üdvözlik egymást, és ekkor visszaemlékszik a lány a régi jó tettre, amikor is Peeta egy égett kenyeret dobott, miközben ő egy fa tövében sínylődött szakadó esőben. A könyvben fiatalabbak voltak ekkor, de itt ez egy nem régi eset lehetett. Elviszik őket, még egy utolsón elbúcsúzás keretében találkozhatnak a szeretteikkel. Könyv szerint itt kapja meg Katniss a kitűzőt a polgármester lányától. De mivel a film elején a húgának adta ajándékba, ezért ő adja vissza neki. Lényeg az, hogy visszakerült hozzá a fecsegő poszáta. Miután a családja és Gale is elbúcsúzott tőle, egy kérdés fogalmazódott meg bennem: Peeta apja, a pék miért
Ken barbie az Arénában
nem ment be hozzá?? A könyvben még ajándékot is visz neki... Elindulnak a Kapitólium felé, közben találkoznak a mentorukkal, a körzet (úgy rémlik) egyetlen Viadal győztesével, Haymitch-csel. Megint fent akadtam azon, hogy miért csak a vonaton kerül képbe? Értem én, hogy minden részletet nem lehet belesűríteni egy két órás filmbe, de azért az elég maradandó rész lehetett volna, ahogy Haymitch befekszik a színpad mellé az ünnepségen. Megérkeznek a nagyságos Kapitóliumba, amit hasonlóan képzeltem el. Digitalizált világ, fura emberekkel, akik nagyon adnak a külsőségekre, hat méteres szempillákkal és mindenféle színes hajjal elsősorban. Cinna a könyvben is nagyon szimpatikus volt, a filmben is egyből elnyerte tetszésem. A bevonulásuk a lángokkal jól lett elkészítve, az interjú alatt viszont nem emlékszem rá, hogy Katniss ruhája lángolt volna a könyvben. De ez inkább a látványra ment, úgyhogy elfért még egy lángolás. A felkészítés során szót ejtenek a lényegesebb versenyzőkről, akikre később összpontosítanak a Viadal alatt. Így legalább a nézők is jobban az emlékezetükbe véshetik a fontos karaktereket. A Játékmeseterek előtt Katniss úgy érzi, hogy leszerepelt, de a pontozás nem ezt mondja. Az egyébként egy kicsit el lett rontva, hogy előtte a vezetők elmondják, hogy a Viadal résztvevőit a mesterek 1-től 10-ig pontozzák. És Katniss 11 pontot kap. Most akkor hogyan??


A Viadal előtti nyugtalanságot követően már a repülőn vannak főhőseink, és elérkezünk az arénába. Katniss megkaparint egy hátizsákot (amiben nincs hálózsák!!!!!!!!!!!!!!!!!), majd igyekszik minél messzebb menni a Bőségszarutól. A Viadal menete a helyén van, csak apróbb pontatlanságok merülnek fel (a könyvhöz képest) amik elenyészőek. Egyébként az tetszett, amikor például a tűzgolyók előtt mutatták, hogy a vezetők mit terveznek. Ez a könyvben ugye nem jelent meg, de a filmben nagyon jól jöttek ezek a jelenetek. Katniss Ruta (ő amúgy miért Rue a filmben?) tanácsára a darázsfészket a Hivatásosok bandájára dobja, megkaparintja az íjat és a tegezt, majd elsündörög, bár a darázsméreg hatására nem jut messzire. Miután magához tért - az álmainak köszönhetően kiderül, hogy mi történt az apjával - szövetséget köt a kislánnyal. Felrobbantja a Hivatásosok készleteit. Azt viszont nem értettem, hogy amikor visszaérnek Cato-ék és felmérik a helyzetet, hogy nem vették észre Katnisst, amikor ő a nyílt mezőn ücsörgött és nézte, hogy mi zajlik le??? Hiányoltam, hogy a lány süketségére nem tértek ki a robbanást követően. Rendben, a képi ábrázolásból és a csengésből valamire lehetett következtetni, de hát az nem egyenlő azzal, hogy a bal fülére megsüketült... Katniss Ruta keresésére indul, majd megtalálja egy hálóban. De a könyvben már itt dárda volt Rutában, és akkor ölte meg a srácot, amikor odaért és meglátta a kislány előtt. Mindegy, ez a lényegen nem változtat, Ruta mindkét verzióban sajnos meghalt, pedig nagyon aranyos kis csajt osztottak a szerepére és a könyvben is szerethető karakter volt. Ezután kapunk egy jelenetet, amelyben Ruta körzetében az emberek a halálát látván fellázadnak, szétrombolnak mindent. Tetszett, hogy néhány fontos rész után láthattuk a körzetbéli emberek reakcióit is, amely ugye a könyvben szintén kimaradt.
Love is in the air cave
A szabály változtatása után Katniss egyből Peeta keresésére indul, és nem sokkal később meg is találja. A barlangban kapunk pár szerelmes jelenetet, de azért pár fontos részlet itt is kimarad. Vagy pontatlanul van megjelenítve. Ilyen például, amikor Peeta kéri Katniss-t, hogy meséljen neki, és ő csak odabújik válaszul. Holott a regényben tényleg mesél neki... Na mindegy, lényegtelen. Amikor bejelentik, hogy a lakoma alatt olyan dolgot kap mindenki, ami esélyt jelent az életben maradásra, Katniss mindenképp menni akar, de hős szerelmes Ken visszatartja. Elalszik, majd a lány lelép. Semmi altatás, úgyis végig alussza a lakomát a kölyök, amilyen ramaty állapotban van. Ne már. Egy kis közelharc után a megszerzett zsákkal visszatér Katniss Peeta-hoz, szerelmesen el kenegetik egymást, majd alvást követően indulnak a fináléra. Ott volt egy kis ugratás, hogy Peeta elviszi Katniss íját, ami esküszöm még tetszett is az adott helyzetben. Aztán az erdőben bóklásznak, és valami fura zajt hallanak. Egyszer csak előbukkannak a mutánsok az erdőből. És nem, nem úgy, hogy Cato fejvesztve rohan feléjük és együtt menekülnek a szaruhoz. Dehogy. Elbukdácsolnak a szaruig, ahol Cato fújtatva, vérző fejjel elragadja Peeta-t. Furfangosan összejátszanak a fiatalok, a mutánsok közé taszítják az utolsó ellenfelüket is. Aki amúgy nem szenved végig egy egész éjszakát, hanem Katniss egyből fejbe nyilazza, miután annyit mond neki Cato, hogy kérlek. Aztán a szerelmes évődést követően Katniss a bogyókkal akar véget vetni a Viadalnak és kihirdetik őket győzteseknek. Gondolom nem árulok el nagy meglepetést azzal, hogy a film végén Peeta lába megmarad, és Katniss érzelmeiről sem tudunk meg sok mindent, csak akkor, amikor Peeta megkérdezi tőle, hogy mi lesz ha haza érnek, és a lány megpillantja a tömegben Gale-t.

Összességében nagyon izgalmas és jól összerakott filmet csináltak a rendezők. Tudom, hogy néhol túlságosan szőrszál hasogató voltam a könyv vs. film kapcsán, de ezek zavartak. Ha valaki esetleg még nem látta volna, és szeretne egy jó filmet megnézni, mindenképp ajánlom! Ha olvasta a könyvet, ha nem, hiszen mindkét esetben élvezhető a mozi.

Amint beszerzem a könyv második részét és elolvasom, jövök a második film értékelésével! (Lehetőleg még nyár előtt...)

F.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése