2015. április 28., kedd

Illatok csapdájában - könyv értékelés

Jaj, annyira boldog voltam, amikor Réti László krimijét végre a kezembe vehettem! 2013-ban bóklásztam egy könyves boltban, amikor a "magyar polcnál" megláttam. Elolvastam a fülszöveget, az alapján arra jutottam, hogy nem lehet rossz. Úgy voltam vele, hogy sajnáltam a 4000 forintot rá, annak ellenére, hogy akkor pont meg tudtam volna venni. Aztán valahogy mindig elsétáltam mellette. Pedig mindig is nagyon szerettem volna olvasni. Tavaly nyáron az Ulpius kiadó átlépte a 70 ezres kedvelők számát Facebook oldalán, ennek keretében a webshopban 70%-os kedvezmény adtak. Amikor megláttam A parfümőrt is a kedvezményes listán, bepörögtem. Csak sajnos annyira leterhelt volt a rendszer, hogy nem tudtam megrendelni. Bántam, mert azért mégis jobban szerettem volna megvenni 1800 forintért (postaköltséggel!!) mint teljes áron. Aztán szerencsém volt, mert meghosszabbították az akciót, és nagy nehézségek árán összehoztam a rendelést is.

Összességében nem igazán szeretem a magyar dolgokat. Filmekben nagyon kevés kivétel van, amit magyar rendezett és azt mondtam rá, hogy tetszik. Magyar előadókat se hallgatok annyira (bár örök szerelmem marad a Punnany!! ♥), és valahogy a magyar írok regényei se vonzottak. Aztán kezembe akadt Lakatos Levente könyve, majd könyvei, Leiner Laura Szent Johanna Gimije és a többi könyve, valamint Simon Márton két verses kötete, amiket többször is átlapoztam már. Nos nagyjából itt be is fejeződött a magyar írók sora nálam. Igazából nyitott ember vagyok, mindegy, milyen a könyv, ha megfog a fülszöveg, akkor sétálok is a pénztárhoz vele - már ha megengedhetem magamnak. A krimi egyébként szeptember óta áll a polcomon. Most pedig eljött az ideje!

A könyv prológusában belekerülünk egyből egy rendőrségi vallatásba, ahol egy brutális gyilkosságot ismerhetünk meg. Azt hittem, hogy ez később szerepet fog kapni, de igazából csak egy indításnak szánt helyzet. Ezt követően visszaugrik az író a regény bevezetésében olvasottak előtti történésekhez. Adott egy tárgyalás, ahol egy párologtató segítségével nyerik meg az üzletet. Érdekes. Közben megismerkedünk egy másik szállal, ahol egy hirtelen haragú emberé a főszerep, bizonyos Frank (érdekes névválasztás) és elég nagy tartozása van. Ekkor azt hittem, hogy egy külön szálról lesz szó, de később egybefonódtak a dolgok, és mindenkinek köze van mindenkihez, ahogy az kiderül a későbbiekben.

Az első 30 oldal után egy dolgot nem értek: ha magyar írótól származik a könyv, és Magyarországon játszódik 2013-ban, mi a túróért fizetnek mindenhol euróban?? Tudom, ez nem olyan lényeges rész, csak elgondolkodtam ezen...

Az első fejezetből visszaköszön az öreg úr, aki partnereivel tárgyal egy balatoni kis házban. Kiderült, hogy megtudta a parfümös cselt, és egy nagyobb üzlet megnyeréséhez kívánja alkalmazni azt a módszert, ahogy átverték őt is. A következő fejezetben felbukkan egy új szereplő egy biztosítótársaság nyomozója személyében. Az általa fejtegetett ügy kapcsán is felmerül a parfümőr neve. Kezdem úgy érezni, hogy minden út Kardos Gittához vezet. Eddig hiányoltam a nőhöz kapcsolódó fejezetet, de a következőben megismerkedhettem az ő karakterével is. A szálak egyre bonyolódnak, valahogy mindenhez köze van a nőnek. Nemcsak az ingatlanos ügyhöz, hanem a biztosító társaság ügyéhez is. Közben eldurvulnak a dolgok, hiszen forrófejű Frank-nek nem sikerül a küldetés a parfümmel. Megijedt az ultimátumtól és bekattant. Ekkor kanyarodik vissza a könyv a jelenbe, és ugyanott folytatódik a szál, ahol a prológusban abbamaradt.

A vallatás félbeszakad, hiszen egy sokkal rémesebb ügy kerül előtérbe - ami az olvasó számára már nem ismeretlen... Gitta is szorítóba kerül, ahonnan Frank balszerencséjére menekül csak meg. A nő ugyan igyekszik meghúzódni, de hiába, hiszen a rendőrség, Frank, valamint a biztosító társaság nyomozója is a nyomában van. És a parfümőr iskola vezetői is ki akarják iktatni. Időközben két bűnténnyel is összekapcsolják a nevét, így egyre jobban szorul a hurok a nyakán. Kiutazik Franciaországba, ahova utána megy a nyomozó is. Ekkor már egy bérgyilkos is a nyomába szegül... Ráveszi a nyomozó, hogy menjenek vissza együtt Pestre - és össze is gabalyodnak. Végre egy szerelmi szál. A magyar fővárosban mindkét gyilkos a nyomába szegül. Kapnak az olvasók egy izgalmas autós üldözést Pest utcáin. Aztán jön egy fordulat, ami őszintén eléggé meglepett. Frank kiiktatása helyszínén meglátják Gittát, és most már a rendőrség is utána indult. Ez már a harmadik ügy, amibe belekeverték. Ludovic, a bérgyilkos vár megbízója jelére, hogy megölhesse Gittát. Útjába kerül a 4 üzletember, akiket egy hirtelen ötlettől vezérelve - eltervelt körülmények között - meg is öl, nehogy valaki közülük bemártsa a magyar hatóságoknál. Kiss testőre megtalálja munkaadója holttestét, és bosszúra esküszik. Végre valaki Ludovic ellen is megindul! Az utolsó három fejezetben csúcsosodik a tetőpontja a regénynek. A parfümőr kieszel egy tervet, amiben a nyomozó segít neki. Meggyőzik a rendőrnőt, hogy menjen el a megbeszélt helyre, ahova elhívják a bérgyilkost is. Gitta tudományának hála a bérgyilkos dalolt a 3 esetről, ám a végén kitisztult a tudata és véghez akarta vinni a küldetését. A nő megmenekült, mivel Kiss testőre rátalált és ezzel ki is végezte. Ezzel az ügyeket felgöngyölítettek, a bérgyilkos vallomását rögzítették Gitta tervének hála és pontot tettek a rendőrségi nyomozás végére.

Az utolsó fejezetben Gitta még elrendezi "adósságait" francia üzletpartnereivel. Mivel megtudta, hogy üzlettársa akarta megöletni a bérgyilkossal, így elhatározta, hogy ő is megkeseríti életét. Itt is egy remek terv mutatkozik meg, amelynek a végén jön a csattanó, és ez egy méltó lezárása a regénynek.

Megérte, hogy anno kinéztem magamnak a könyvet, hiszen nagyon izgalmas és fordulatos volt. Az író további regényeit még nem néztem meg, de lehet ezután a könyv után ezt meg fogom tenni!

Történet: 5/5 Ez volt az első, kimondottan krimiként említett könyv, amit olvastam és nagyon megnyert. Izgalmas, fordulatos és nagyon jó!
Szereplők: 5/4 Pár szereplőt nem igazán tudtam hova tenni, de összességében a helyükön voltak.
Ajánlom? Ahhoz képest, hogy magyar könyv, és nem igazán vagyok oda értük, ez kifejezetten jó volt! A krimi kedvelőknek kifejezetten ajánlom ezt a remek témával ellátott regényt, hiszen a parfümőrök munkájáról nem mindenki ír könyvet (legalábbis én nem találkoztam olyan gyakran ilyen témájú regénnyel)!

F.

A parfümőr
Kiadó: Ulpius-Ház
Megjelenés éve: 2013.
494 oldal

Kardos Gitta negyvenéves, egyedülálló üzletasszony csak a munkájának él. Parfümőrként személyre szabott illatokat tervez egyedi megrendelésre. Ám ez csak a felszín. Tevékenysége ennél sokkal szerteágazóbb, hiszen kifinomult szaglása segítségével olyan illatokat is érez, amiket más nem. Az illatanyagok megfelelő koncentrációjával képes mások magatartását befolyásolni – és az illető még csak észre sem veszi.

Üzleti tárgyaláson valamelyik felet előnyhöz juttathatja. Fel tudja mérni, hogy a partner szorong, izgatott, vagy éppen szexuálisan motivált. A test kipárolgása alapján következtet egy sportoló aktuális állapotára, miáltal meghatározhatja nyerési esélyeit. S mindezt csodálatos szaglása révén.

Gittánál új megrendelő jelentkezik, akinek megbízását gondolkodás nélkül teljesíti, s ezzel végveszélybe sodorja magát és társaival alapított vállalkozását. Mire észbe kap, már többszörös gyilkosság gyanúsítottjaként üldözi a rendőrség, ráadásul bérgyilkosok erednek a nyomába.

Le kell ráznia üldözőit, hogy bebizonyíthassa ártatlanságát, és megtudja, ki az, aki az életére tör.

De szerencséjére van egy különleges adottsága…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése