2015. április 3., péntek

Versenyfutás az idővel, minden értelemben - könyv értékelés

2012-ben robbant a mozikban Az éhezők viadala című film. Bevallom akkor nem nagyon hatott meg. Láttam, hogy nagyon sokan nézik, pár ismerősöm beszélt is róla, hogy mennyire jó. Aztán jött a második rész a moziba. Tavaly pedig a harmadik rész első fele (mostanában felettébb szeretik az utolsó részeket ketté szedni..), a második rész pedig idén fog érkezni. Hát, egyik részét sem láttam még. De ez a poszt most nem is a filmről fog szólni. (Esetleg majd a következő)

Egyik ismerősöm olvasta a könyveket, mondta, hogy nagyon jók, ajánlja nekem is, szerinte tetszeni fog nekem. Mivel a karácsonyaim nem múlhatnak el legalább egy könyv nélkül, ezért ezt is felírtam a listára. Boldogan tettem a többi könyvemhez Suzanne Collins trilógiájának első kötetét. Mivel akkor egy könyvvel folyamatban voltam, azt követően elővettem egy régebbit, később került erre a sor. Február vége felé nyitottam ki először. Két fejezetig eljutottam, majd hosszabb szünetet tartottam, mivel annyira nem értem rá. De múlt héten újra kezembe fogtam. És faltam. Elég rendesen. Egyébként a másfél hónap helyett bőven elég lett volna négy nap kb. nekem erre a könyvre. Sajnos idő hiány miatt nem így lett. Amit azért sajnálok.

Spoiler in da house!!


A történet elején megismerkedünk a főhőssel, Katniss-szel, aki egy Panem nevezetű helyen él, azon
belül is a 12. körzetben. Panem egyébként Észak-Amerika romjain virágzik. A körzetek lakói egyfajta elnyomásban élnek, amit az úgynevezett Kapitólium gyakorol. Hogy fenntartsák a rendet, minden évben megrendezik az Éhezők viadalának nevezett "játékot", ahol körzetenként 12-18 éves fiúk és lányok esnek egymásnak. Csak egy ember maradhat meg a viadal végére. Ergo a gyerekek szépen kivégzik egymást, vagy a körülmények áldozatává esnek. Kedves. Elsőre amúgy elég morbidnak ítéltem a sztorit. Aztán elvitt magával a könyv. Mert jó. Tényleg jó.

Az írónő egy nagyon sajátos világot álmodott meg a történethez, ami elég beteges, de a maga módján érdekes. Elnyomott körzetek vannak, egy irányító rendszerrel az élükön, ahol mindenféle betegesen cicomázott felső tízezres emberek futkosnak. Aztán évente a szórakoztatásukra élőben leadják a Viadalt. Nem tudom, hogyan lehet azt élvezni, ahogy gyerekek lemészárolják egymást...

A könyv elején kiderül pár részlet Katniss életéből. Közelgett az új Viadal, kiválasztották a fiatalokat, körzetenként egy ünnep keretében. A főhős húgát húzták ki, Katniss ettől rettegett, így felajánlotta magát a kislány helyett. Akkor még nem igazán tudta, hogy mire vállalkozott. Elvitték a Kapitóliumba, ahol egy nagy felkészítésen vett részt társával együtt, Peetaval. A srác nekem elég sunyinak bizonyult, valahogy olyan érzésem volt vele kapcsolatban, hogy valamit kavarni fog még. Elérkeztünk a Viadal kezdetéhez. Igazából először féltem, hogy a sok leírás untatni fog, de ez egyáltalán nem így történt. Jól ábrázolt a cselekmény, izgalmas, magával ragadó. A fejezetek úgy vannak megírva, hogy egy fejezet végén nem tudod letenni, mert olvasnod kell a következőt. Szeretem az ilyen könyveket!

A Viadal során számos meglepő fordulatot kap az olvasó. Peeta szövetkezését nem igazán értettem. Katniss jól reagált akkor, helyesen csinálta, hogy nem mutatta ki érzelmeit. A tüzes rész, az íj megszerzése, Rutával való szövetség megkötése, valamint a Hivatásosak készleteinek megsemmisítése mind jól sikerült részek közé tartoznak. Ruta halála szépen lett megírva. Már amennyire az szép, hogy egy dárdát állítottak a kislányba. Katniss dühe ekkor ért el a tetőpontjára. Majd, hogy jobban csavarjon egyet a történeten az író, behoztak egy új szabályt a Viadalba, ami megváltoztatja az egész játék kimenetelét... Főhősünk elindult felkutatni Peetat, aki elég ramaty állapotban volt már, konkrétan a halál szélén ácsorgott. Vagyis fetrengett. Itt csúcsosodik ki a kezdeti szerepjátékuk, az elátkozott szerelmes pár között elcsattan egy első csók, aztán még több. Az elején úgy érzetem, hogy Gale lesz Katniss-nél a befutó, de amikor Peeta-t sorsolták ki mellé a Viadalba, gondoltam, hogy máshogy fog végződni a dolog... Egy újabb bejelentéssel fokozódott az izgalom. A Bőségszarunál váratlan helyzet alakult ki, ami csak tovább fokozta a játékot. De hát a célegyenesben van már a dolog, (ha jól számoltam) öt életben maradt játékossal. A szerelmi szál Katniss számára egyre valóságosabb, és meg kell hagyni, tényleg jól alakítják a szerepet ami lehet, hogy nem is szerep. Az újdonsült kis csapat mozgásba lendül újra, és közben Peeta véletlenül megöl egy ellenfelet. Hárman maradtak már csak. Természetesen az egyik legerősebb játékos maradt életben. Ennél izgalmasabb nem is lehetne a vége! Én igazából véres közelharcra számítottam, Peeta és Katniss cseleivel, de nem... Máshogy alakul a dolog. Amikor ketten maradtak és a győzelem kihirdetésére vártak újabb szabály módosítás következett: kettő helyett mégis csak egy győztes maradhat. MOST KOMOLYAN??? Szerelmes vívódás és áldozathozatalok után egy újabb furfangos ötletnek köszönhetően lefújják a Viadalt, és kihirdetik a győztest: a Tizenkettedik körzet két játékosát! Oh igen! A java még csak ezek után következett. A szokásos menet zajlott le a Viadal után: interjúk, nagy lakomák. Itt világossá vált számomra, hogy azért volt a szövetség az elején, hogy Peeta mentse Katniss bőrét. Milyen romcsi. Majd fény derült arra, hogy Katniss igazából csak megjátszotta a lamúrt. Szegény srác. Én más kifejletre számítottam ezzel kapcsolatban. Azt hittem a Viadal végére tényleg beleszeret Peeta-ba Katniss, de nem így lett. Bár az interjúk során pár érzelem azért előjön belőle, akármennyire nem akarja. És a végén puff, elszáll minden. Ah. Most akkor se Peeta, se Gale? Ide a folytatást!

Mivel végeztem a könyvvel, most már nekilátok a filmnek. Bár közben elkövettem azt a hibát, hogy olykor beletekertem a filmbe, oda, ahol a könyvben tartottam. Sőt, egyszer előre is tekertem. Legközelebb nem szabad gép közelben olvasnom. Nektek sem ajánlom. Vagy ne töltsétek le a könyv film adaptációját.

Történet: 5/5 Abszolút. Nagyon jó könyv!
Szereplők: 5/5 Szerethető, jól felépített, helyén lévő karakterek.
Ajánlom? Ha jó könyvet akarsz olvasni akkor igen! Valahol azt olvastam, hogy ez a trilógia az Alkonyathoz hasonlóan több fiatalt is visszavezetett az olvasás öröméhez. Nem csodálom.

F.

Az éhezők viadala
The Hunger Games
Kiadó: Agave Könyvek Kiadó
Megjelenés éve: 2012.
390 oldal

Fülszöveg

Életben tudsz maradni egy olyan vadonban, ahol mindenki az életedre tör? Észak-Amerika romjain ma Panem országa, a ragyogó Kapitólium és a tizenkét távoli körzet fekszik. A Kapitólium kegyetlenül bánik Panem lakóival: minden évben, minden körzetből kisorsolnak egy-egy tizenkét és tizennyolc év közötti fiút és lányt, akiknek részt kell venniük Az Éhezők Viadalán. Az életre-halálra zajló küzdelmet élőben közvetíti a tévé. A tizenhat éves Katniss Everdeen egyedül él a húgával és az anyjával a Tizenkettedik Körzetben. Amikor a húgát kisorsolják, Katniss önként jelentkezik helyette a Viadalra, ez pedig felér egy halálos ítélettel. De Katniss már nem először néz farkasszemet a halállal - számára a túlélés a mindennapok része. Ha győzni akar, olyan döntéseket kell hoznia, ahol az életösztön szembe kerül az emberséggel, az élet pedig a szerelemmel.


Suzanne Collins trilógiája az utóbbi évek legnagyobb nemzetközi könyvsikere, amely hónapokon át vezette az eladási listákat a világ számos országában. 2012 márciusában pedig a mozikba kerül Az Éhezők Viadala filmváltozata, Jennifer Lawrence-szel a főszerepben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése